Projektowanie 3D strefy bezpośredniego oddziaływania obwodnicy Sztokholmu

Autostrada E4, czyli obwodnica Sztokholmu (Förbifart Stockholm), przechodzi przez stolicę Szwecji. Jej zadaniem jest połączenie południowej i północnej części miasta, tym samym odciążając duży ruch wewnętrzny w samym mieście. Głównym zadaniem realizowanym przez Sweco Engineering jest opracowanie, na podstawie ścisłych wytycznych, modelu 3D strefy bezpośredniego oddziaływania inwestycji. Dotyczy to wszystkich odcinków, w których inwestycja przebiega w tunelu, jak również łącznic prowadzących do tuneli.

w skrócie

Zadanie:
Opracowanie modelu 3D strefy bezpośredniego oddziaływania inwestycji

Miejsce inwestycji:
Sztokholm, Szwecja

Zleceniodawca:
TRAFIKVERKET (Swedish Transport Administration)

Rozpoczęcie projektu przez Sweco Engineering:
04.2015 r.

Data planowane ukończenie projektu przez Sweco Engineering:
12.2017 r.

Planowane ukończenie inwestycji:
przypuszczalnie inwestycja ma być gotowa w 2025 r.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach programu Trans-European Transport Network (TEN-T)

o projekcie

"Do stworzenia modelu wykorzystywany jest program AutoCAD Civil 3D, natomiast dane potrzebne do zbudowania modelu pochodzą z różnych programów CAD, co jest przeszkodą, którą na bieżąco musimy pokonywać. Model jest stale aktualizowany z uwagi na liczne zmiany wynikające z analiz przeprowadzanych przez Inwestora" - mówi Krzysztof Psujek, Specjalista CAD Sweco Engineering.

Zdjęcie modelu 3D (połduniowa część) / mat. Sweco Engineering

Zdjęcie modelu 3D (połduniowa część) / mat. Sweco Engineering

Przebieg trasy obwodnicy był przedmiotem badań na przestrzeni kilku dziesięcioleci. Kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju oraz minimalizacji negatywnego wpływu oddziaływania drogi na środowisko naturalne, zdecydowano, że większość trasy (ponad 18 z 21 kilometrów) będzie przebiegać w tunelach.

Obecnie trwają prace związane z opracowywaniem dokumentacji projektowej. Plan wykupu gruntów pod inwestycję został przyjęty i zatwierdzony przez rząd szwedzki.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych ma nastąpić już w tym roku. Przewidywany czas trwania kontraktu – 10 lat. Szacuje się, że do roku 2035 z obwodnicy Sztokholmu będzie korzystało ok. 140 000 pojazdów dziennie.

Najważniejsze informacje dotyczące planowanej trasy:

  • długość: 21 km
  • długość tuneli: 18 km
  • przekrój po 3 pasy w każdym kierunku, w dwóch oddzielnych tunelach
  • prędkość maksymalna: 80/100km/h
  • prognozowany ruch 140 000 pojazdów/dzień (w roku 2035)
  • szacunkowy koszt budowy: 3.1 mld euro (szacunkowo na 2009 r.)

Obraz w nagłówku to wizualizacja trasy obwodnicy, źródło: http://www.trafikverket.se/en/thestockholmbypass

 

Sweco planuje i projektuje dla społeczności oraz miast przyszłości. Efektem naszej pracy są zrównoważone projekty budynków, wydajna infrastruktura, dostęp do elektryczności i czystej wody dla społeczności. Dzięki ok. 14 500 pracownikom w Europie, możemy zaoferować naszym klientom ekspertyzy dopasowane odpowiednio do indywidualnych potrzeb. Rocznie realizujemy zadania w 70 krajach na całym świecie. Sweco jest wiodącym w Europie doradcą w zakresie inżynierii i architektury, ze sprzedażą na poziomie około 16,5 mld koron (1,7 mld EUR). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq w Sztokholmie.

osoba do kontaktu

  • Krzysztof
    Psujek
    Kierownik Zespołu Drogowego
    +48 530 340 780
    Jlśyvw jvnqbzbść