To niezwykle ruchliwe skrzyżowanie zlokalizowane jest w Lublinie, w rejonie dzielnicy Czechów i stanowi przecięcie szlaków komunikacyjnych dróg krajowych DK12, DK17 i DK19.
Nasi projektanci zaprojektowali przebudowę istniejącego jednopoziomowego skrzyżowania na skrzyżowanie dwupoziomowe z wyspą centralną pod wiaduktem, z łącznicami i z sygnalizacją świetlną, a także przebudowę al. Sikorskiego, ul. gen. B. Ducha i ul. Północnej. Zaproponowane rozwiązania pozwoliły na stworzenie bezkolizyjnego przejazdu pojazdów w ciągu al. Solidarności. Pozostałe kierunki – al. Sikorskiego, ul. gen. B. Ducha, są zrealizowane poprzez łącznicę, wyspę centralną i sygnalizację świetną. Ul. Północna została włączona do ul. gen. B. Ducha w miejscu oddalonym od al. Solidarności o około 280m w stosunku do stanu wcześniejszego, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa ruch samochodowego.
Istotny składnik całej inwestycji stanowiły konstrukcje inżynierskie. Budowa skrzyżowania dwupoziomowego i wyniesienie al. Solidarności nad wyspę centralną pociągnęło za sobą konieczność budowy dwujezdniowego wiaduktu o długości 100m wraz z towarzyszącymi długimi najazdami drogowymi, zamkniętymi w obustronnych murach oporowych. Ponadto, z uwagi na przebudowę ul. Północnej i konieczności wejścia w obszar Górek Czechowskich, wzdłuż nowopowstałego odcinka ul. Północnej, przewidziano budowę muru oporowego o długości około 170m i maksymalnej wysokości 10m.
Z uwagi na lokalizację skrzyżowania w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, nad jezdniami al. Solidarności przewidziano budowę kładki dla pieszych wraz z pochylniami przystosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Każdy projekt w terenie wysoko zurbanizowanym to wyzwanie organizacyjne i logistyczne. W tym przypadku, aby zmniejszyć niedogodności komunikacyjne w mieście, rozwiązania projektowe i technologia budowy musiały zapewniać utrzymanie ciągłości ruchu na przebudowywanym skrzyżowaniu. Było to tym bardziej skomplikowane, że lokalizacja skrzyżowania w obszarze pradoliny rzeki Czechówki wiązała się z koniecznością posadowienia budowli na podłożu o niskimi parametrach nośności. W związku z tym, pod powierzchnią wysokich nasypów dojazdowych do wiaduktu, opracowano projekt głębokiego wzmocnienia podłoża. Prace te, prowadzone przy funkcjonującym skrzyżowaniu, wymagały opracowania precyzyjnego harmonogramu terminowego i maksymalnej ostrożności.
Projekt został rozpoczęty w maju 2012 roku. W październiku 2017 roku inwestycja została oddana do użytku.
Zdjęcia inwestycji w trakcie budowy / fot. Macin Tarkowski
Zdjęcia zmodernizowanej inwestycji poniżej / fot. Marcin Tarkowski