Najbardziej złożone i najdłuższe połączenie kolejowe na świecie, największa inwestycja w historii norweskiego transportu publicznego

Zadanie

Projekt konstrukcji: BIM bez rysunków i projektowanie parametryczne

Klient

Miasto Bergen

Zleceniodawca

Sweco Norway

Cele zrównoważonego rozwoju

9. Innowacyjność, Przemysł, Infrastruktura 11. Zrównoważone miasta i społeczności 13. Działania w dziedzinie klimatu

Zakres usług

kompletna dokumentacja 3D geometrii i zbrojenia (IFC): tunel cut & cover, komory, rampy, przepusty, kładka piesza, ściany oporowe i schody; rysunki ogólne

Miejsce

Bergen, Norwegia

ONZ
ONZ
ONZ

Lekka kolej miejska w Bergen w Norwegii

Sweco Polska uczestniczy w rozbudowie Bybanen, czyli systemu lekkiej kolei miejskiej w Bergen. Jest to najbardziej złożone i najdłuższe połączenie kolejowe na świecie, największa inwestycja w historii norweskiego transportu publicznego oraz pierwsza linia kolejowa w Norwegii, gdzie tak silnie położony jest nacisk na dostępność dla wszystkich podróżnych. Projekt ma na celu wprowadzenie zrównoważonego transportu mieszkańców oraz odwiedzających miasto na najwyższym, światowym poziomie.

Bergen i Bybanen – słów kilka

Bergen jest drugim co do wielkości miastem w Norwegii, jest też największym portem rybackim kraju, a także znaczącym portem handlowym i pasażerskim. Bergen nazywane jest bramą do fiordów i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Pierwsza sekcja kolei miejskiej została otwarta w 2010 roku. Obecnie wykonywany projekt obejmuje nową, ok. 9 km linię. Nowopowstały odcinek będzie łącznikiem prowadzącym do Fyllingsdalen, rozrastającego się przedmieścia Bergen. Oczekuje się, że rozbudowa lekkiej kolei, obsługującej około 40 000 do 50 000 podróżnych dziennie, zmniejszy zanieczyszczenie i będzie siłą napędową rozwoju miasta.

Lekka kolej w Bergen

 

Zakres prac Sweco

Sweco Netherland oraz Sweco Norway wraz z Sweco Polska, Sweco Sweden i Sweco Danmark przygotowują projekty 8 nowych przystanków, w tym podziemnego przystanku i zajezdni, a także 2 nowych tuneli o łącznej długości około 5 km. W zakresie prac Sweco znajduje się dokumentacja dla całej infrastruktury towarzyszącej (drogi, ścieżki rowerowe i ciągi dla pieszych), przebudowy kolizji, przeobrażeń otaczających obszarów publicznych (w tym parków) oraz przenoszenie i dostosowywanie istniejącej infrastruktury.

Ważnym aspektem planowania infrastruktury w Bergen jest zmniejszenie ruchu samochodowego  poprzez nie tylko rozbudowaną sieć kolei miejskiej, ale także przygotowanie ekspresowych ścieżek do poruszania się rowerem. W związku z tym Sweco zaprojektowało jeden z najdłuższych tuneli pieszo-rowerowych świata, dbając o stawienie czoła wszystkim możliwym wyzwaniom, które mogłyby się pojawić podczas jego użytkowania, jak np. dostęp do sieci telefonii komórkowej, czy odpowiedniego oświetlenia.

Sweco Polska, na zlecenie Sweco Norway, odpowiedzialne jest za 4 odcinki: D11, D12, D14 i D16. W ramach zadania nasi inżynierowie przygotowali kompletną dokumentację 3D geometrii i zbrojenia (IFC): tunelu typu cut & cover, komory, rampy, przepustów, kładki pieszej, ściany oporowej i schodów. Dodatkowo wykonali rysunki ogólne oraz rysunki elementów, które były zbyt czasochłonne do zmodelowania, a także odpowiednią dokumentację i instrukcje do modeli 3D.

Projekt wykonywany jest w technologii BIM bez rysunków przy wsparciu projektowania parametrycznego, więc etap budowy będzie oparty na modelach 3D geometrii i zbrojenia. Dzięki wykorzystaniu technologii BIM, udało się już na wstępie wyeliminować ok. 25 proc. błędów konstrukcyjnych oraz zapewnić wykonawcom model wolny od kolizji, co znacznie przyspieszy etap budowy.

Lekka kolej w Bergen

Największe wyzwanie? Woda

Bergen to jedno z najbardziej “mokrych” miast na świecie. Jest otoczone pasmami górskimi i fiordami. Górskie potoki w czasie ulewnych opadów zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców.

„Sweco przygotowało połączenie wodne, znajdujące się między Solheimseer a fiordami tuż obok kolei miejskiej, składające się z dwóch części. Dolny kanał został zaprojektowany jako solidny system, który w przypadku ekstremalnych opadów może jak najszybciej odprowadzić nadmiar wody z miasta i okolicznych pasm górskich do morza, chroniąc w ten sposób miasto przed powodzią. Natomiast górny kanał jest w pełni przystosowany do migracji troci wędrownej i zaprojektowany w ścisłej konsultacji z biologiem zajmującym się rybami” | Stefan te Vaarwerk, architekt krajobrazu w Sweco.

Ta sztuczna rzeka nie tylko rozwiąże problem wodny i przywróci migrację ryb. To sprytne rozwiązanie uatrakcyjnia również otoczenie.

Lekka kolej w Bergen

Wizualizacja

Pierwsze tramwaje na linii Fyllingsdalen mają pojechać w 2022 r.

Projekt został zaprezentowany podczas konferencji Year of Infrastructure 2019 w Singapurze, organizowanej przez firmę Bentley, jako jeden z finalistów w kategorii „Kolej”. Bybanen jest też laureatem nagrody Innovation Award for Universal Design w kategorii “Transport”.

fot. Sweco Netherlands

Share via
Copy link