kompletna dokumentacja 3D geometrii i zbrojenia (IFC): tunel cut & cover, komory, rampy, przepusty, kładka piesza, ściany oporowe i schody; rysunki ogólne
Miejsce
Bergen, Norwegia
Lekka kolej miejska w Bergen w Norwegii
Sweco Polska uczestniczy w rozbudowie Bybanen, czyli systemu lekkiej kolei miejskiej w Bergen. Jest to najbardziej złożone i najdłuższe połączenie kolejowe na świecie, największa inwestycja w historii norweskiego transportu publicznego oraz pierwsza linia kolejowa w Norwegii, gdzie tak silnie położony jest nacisk na dostępność dla wszystkich podróżnych. Projekt ma na celu wprowadzenie zrównoważonego transportu mieszkańców oraz odwiedzających miasto na najwyższym, światowym poziomie.
Bergen jest drugim co do wielkości miastem w Norwegii, jest też największym portem rybackim kraju, a także znaczącym portem handlowym i pasażerskim. Bergen nazywane jest bramą do fiordów i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Pierwsza sekcja kolei miejskiej została otwarta w 2010 roku. Obecnie wykonywany projekt obejmuje nową, ok. 9 km linię. Nowopowstały odcinek będzie łącznikiem prowadzącym do Fyllingsdalen, rozrastającego się przedmieścia Bergen. Oczekuje się, że rozbudowa lekkiej kolei, obsługującej około 40 000 do 50 000 podróżnych dziennie, zmniejszy zanieczyszczenie i będzie siłą napędową rozwoju miasta.
Zakres prac Sweco
Sweco Netherland oraz Sweco Norway wraz z Sweco Polska, Sweco Sweden i Sweco Danmark przygotowują projekty 8 nowych przystanków, w tym podziemnego przystanku i zajezdni, a także 2 nowych tuneli o łącznej długości około 5 km. W zakresie prac Sweco znajduje się dokumentacja dla całej infrastruktury towarzyszącej (drogi, ścieżki rowerowe i ciągi dla pieszych), przebudowy kolizji, przeobrażeń otaczających obszarów publicznych (w tym parków) oraz przenoszenie i dostosowywanie istniejącej infrastruktury.
Ważnym aspektem planowania infrastruktury w Bergen jest zmniejszenie ruchu samochodowego poprzez nie tylko rozbudowaną sieć kolei miejskiej, ale także przygotowanie ekspresowych ścieżek do poruszania się rowerem. W związku z tym Sweco zaprojektowało jeden z najdłuższych tuneli pieszo-rowerowych świata, dbając o stawienie czoła wszystkim możliwym wyzwaniom, które mogłyby się pojawić podczas jego użytkowania, jak np. dostęp do sieci telefonii komórkowej, czy odpowiedniego oświetlenia.
Sweco Polska, na zlecenie Sweco Norway, odpowiedzialne jest za 4 odcinki: D11, D12, D14 i D16. W ramach zadania nasi inżynierowie przygotowali kompletną dokumentację 3D geometrii i zbrojenia (IFC): tunelu typu cut & cover, komory, rampy, przepustów, kładki pieszej, ściany oporowej i schodów. Dodatkowo wykonali rysunki ogólne oraz rysunki elementów, które były zbyt czasochłonne do zmodelowania, a także odpowiednią dokumentację i instrukcje do modeli 3D.
Projekt wykonywany jest w technologii BIM bez rysunków przy wsparciu projektowania parametrycznego, więc etap budowy będzie oparty na modelach 3D geometrii i zbrojenia. Dzięki wykorzystaniu technologii BIM, udało się już na wstępie wyeliminować ok. 25 proc. błędów konstrukcyjnych oraz zapewnić wykonawcom model wolny od kolizji, co znacznie przyspieszy etap budowy.
Największe wyzwanie? Woda
Bergen to jedno z najbardziej “mokrych” miast na świecie. Jest otoczone pasmami górskimi i fiordami. Górskie potoki w czasie ulewnych opadów zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców.
„Sweco przygotowało połączenie wodne, znajdujące się między Solheimseer a fiordami tuż obok kolei miejskiej, składające się z dwóch części. Dolny kanał został zaprojektowany jako solidny system, który w przypadku ekstremalnych opadów może jak najszybciej odprowadzić nadmiar wody z miasta i okolicznych pasm górskich do morza, chroniąc w ten sposób miasto przed powodzią. Natomiast górny kanał jest w pełni przystosowany do migracji troci wędrownej i zaprojektowany w ścisłej konsultacji z biologiem zajmującym się rybami” | Stefan te Vaarwerk, architekt krajobrazu w Sweco.
Ta sztuczna rzeka nie tylko rozwiąże problem wodny i przywróci migrację ryb. To sprytne rozwiązanie uatrakcyjnia również otoczenie.
Wizualizacja
Pierwsze tramwaje na linii Fyllingsdalen mają pojechać w 2022 r.
Projekt został zaprezentowany podczas konferencji Year of Infrastructure 2019 w Singapurze, organizowanej przez firmę Bentley, jako jeden z finalistów w kategorii „Kolej”. Bybanen jest też laureatem nagrody Innovation Award for Universal Design w kategorii “Transport”.
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka plików cookies
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferencje
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.