9. Innowacyjność, Przemysł, Infrastruktura 11. Zrównoważone miasta i społeczności
Budowa tunelu pod Świną
Sweco Polska, jako lider konsorcjum ze Sweco GMBH i Lafrentz Polska (partnerzy), pełni funkcję Inżyniera kontraktu jednej z największych tego typu inwestycji w Polsce – budowy tunelu pod Świną. Głównym celem projektu jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu, umożliwiającego skomunikowanie układów drogowych po obu stronach Miasta Świnoujście.
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe, zamieszkane wyspy to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi i resztą Polski są dwie przeprawy promowe. Konieczność korzystania z promów to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i dla turystów oraz przedsiębiorców. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działają odstraszająco i negatywnie wpływają na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu ma rozwiązać te problemy.
„Wszyscy wiemy jak ważna i wyczekiwana jest to inwestycja nie tylko dla osób tam zamieszkających, ale wszystkich podróżujących tą trasą. Dzięki usprawnieniu połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, pokonanie tego odcinka będzie zdecydowanie szybsze, bardziej przystępne i stanowić może ważny czynnik sprzyjający ożywieniu gospodarczemu w regionie. Nie mam wątpliwości, że nasza wiedza i doświadczenie pozwolą nam zrealizować pomyślnie ten projekt.” | Maciej Chrzanowski, Prezes Zarządu Sweco Polska.
Zakres prac
Zakres projektu obejmuje budowę tunelu drogowego, podwodnego oraz dróg dojazdowych o długości ok. 3,2 km wraz ze wszelką infrastrukturą towarzyszącą. 1,44 km wykonane będzie metodą drążoną TBM, a około 860 metrów metodą odkrywkową (460 metrów od strony wyspy Uznam i 400 od strony wyspy Wolin). Tunel mieścić będzie dwukierunkową jezdnię o parametrach drogi klasy GP oraz korytarze ewakuacyjne.
W ramach usługi konsorcjum Sweco – Lafrentz odpowiedzialne jest m.in. za zapewnienie nadzoru nad realizacją prac projektowych i robót zgodnie z kontraktem, optymalizację kosztów robót oraz przyszłej eksploatacji, odbiór robót, usuwanie wad oraz koordynację wszystkich czynności związanych z realizacją kontraktu, aż po jego ostateczne rozliczenie.
Zadanie realizowane jest w systemie zaprojektuj i zbuduj, w ramach Projektu pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Woli w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”, Działanie 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego, Oś Priorytetowa IV – Infrastruktura drogowa dla miast, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a Inwestorem Zastępczym w jej imieniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni Sweco. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol – Szczecin S.A.
Sweco Polska zaktualizowało swoją Informację o Ochronie Prywatności. Aktualną i obowiązującą informację można znaleźć tutaj.
Zarządzaj zgodą na pliki cookie
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów. Polityka plików cookies
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest konieczny do "uzasadnionego celu", czyli umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wymaganej przez użytkownika lub wyłącznie w celu udostępnienia treści przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika..
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika w witrynie internetowej lub w kilku witrynach internetowych w podobnych celach marketingowych.