Projekt i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa: S7 odc. węzeł Miechów (bez węzła) – węzeł Szczepanowice (bez węzła)

Zadanie

Zaprojektowanie drogi ekspresowej, drogi S7 od węzła Miechów (bez węzła) do węzła Szczepanowice (bez węzła) na odcinku od km ok. 622+185,00 do km ok. 627+500,00 o dł. ok. 5,32 km

Zakres usług

projekt budowlany, projekt wykonawczy, nadzór autorski

Zleceniodawca

Fabe Polska sp. z o.o.

Inwestor

GDDKiA o. Kraków

Miejsce

Miechów, Polska

Cele zrównoważonego rozwoju

11. Zrównoważone miasta i społeczności

ONZ

Sweco Polska na zlecenie Fabe Polska sp. z o.o. opracowało projekt budowy drogi ekspresowej S7 od węzła Miechów (bez węzła) do węzła Szczepanowice (bez węzła). Budowa S7 jest inwestycją o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale i krajowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium Polski.

Po oddaniu do użytku droga będzie posiadała przekrój 2×2, jednakże na etapie projektowania przewidziano rezerwę w pasie dzielącym pod trzeci pas, tak aby odcinek ten docelowo mógł mieć przekrój dwujezdniowy o trzech pasach ruchu w każdym kierunku (2×3). Wzdłuż drogi zaprojektowano sieć dodatkowych jezdni oraz przebudowę krzyżujących się odcinków dróg niższych klas (powiatowych i gminnych). Dwa krzyżowania drogi ekspresowej S7 poprowadzono „górą”, zaś w przypadku trzech kolejnych zaprojektowano krzyżowanie „dołem”.

Projektowany odcinek przebiega po zróżnicowanym ukształtowaniu terenu, poprzecinanym suchymi dolinami. Konsekwencją uwarunkowań terenowych były nasypy dochodzące do ~18,00 m oraz odcinki prowadzone w wykopach osiągające miejscowo prawie ~12 m głębokości. Wymagało to zabezpieczenia skarp w postaci półek odciążających oraz zmiennej geometrii w zakresie nachylenia skarp. Na potrzeby odwodnienia drogi ekspresowej, uwzględniając rzeźbę terenu, zaprojektowano pięć zbiorników retencyjnych połączonych szeregowo, zbiornik stanowiący ostatni element systemu, który odprowadza wodę do odbiornika, to zbiornik nr 2 zlokalizowany mniej więcej w połowie projektowanego odcinka drogi.

W ramach całej inwestycji zaprojektowano także pięć wiaduktów, 15 przepustów (w tym część pełniących funkcje przejść dla zwierząt). Dbając o bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz o minimalizację oddziaływania na środowisko, zostały zaprojektowane również ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz nasadzenia kompensacyjne.

Rozwiązania techniczne zaprojektowano z wykorzystaniem nowoczesnego oprogramowania OpenRoads Designer.

W trakcie projektowania udało się pogodzić z sukcesem oczekiwania zarówno zamawiającego – GDDKiA, wykonawcy robót – Fabe Polska i jednostek administracji publicznej, minimalizując równocześnie ingerencję w środowisko przyrodnicze.

Zdjęcie główne poglądowe | Autor: Fotokon