0 of 0 dla ""

Most w Kurowie. Widok z boku obiektu od strony Nowego Sącza

Most w Kurowie zaprojektowany przez Sweco wkrótce zostanie otwarty

W październiku 2021 r. planowane jest przełożenie ruchu samochodowego na odcinku drogi DK 75 i przejazd nowym mostem typu extradosed przez Dunajec w Kurowie k. Nowego Sącza. Obecnie jest on trzecim najdłuższym mostem w Polsce, a piątym w Europie w swojej kategorii. Jego projekt, na zlecenie GDDKiA w Krakowie, przygotowało Sweco Polska.

„Czujemy ogromną satysfakcję widząc zmierzającą ku końcowi budowę mostu w Kurowie. Minęło ponad 5 lat od momentu kiedy podpisaliśmy umowę i przystąpiliśmy do prac nad projektem jednego z największych mostów realizowanych dotychczas w krakowskim biurze projektów Sweco Polska. W tej chwili jesteśmy na końcowym etapie realizacji, obejmującym układanie izolacji i nawierzchni na płycie pomostowej. Konstrukcja mostu przeszła już dwie regulacje want i oderwała się od podpór tymczasowych. Wiele zależy od pogody, ale najprawdopodobniej w pierwszej połowie października dojdzie do próbnego obciążenia, a następnie, po potwierdzeniu prawidłowości pracy konstrukcji podczas próbnego obciążenia, przekazania mostu do użytkowania. Trzeba podkreślić, że mosty extradosed o tak dużych rozpiętościach to wyzwanie techniczne nawet dla najbardziej doświadczonego zespołu projektantów. Dodatkowo nasza konstrukcja, była realizowana na terenie zalewowym zbiornika Rożnowskiego, przy występującym sezonowo zmiennym poziomie wód i w skomplikowanych warunkach gruntowych fliszu karpackiego, co jeszcze bardziej wpłynęło na podniesienie trudności zadania. Należą się więc ogromne wyrazy uznania dla wszystkich inżynierów zaangażowanych w przygotowanie tego projektu”  – mówi Maciej Olejarczyk, Główny Projektant mostu w Kurowie.

Długość nowej konstrukcji mostu wynosi 623 m, natomiast rozpiętości teoretyczne przęseł to 100+200+200+100 m. Również droga krajowa nr 75 została rozbudowana do klasy GP. W ramach inwestycji przygotowano projekt: budowy zatok autobusowych, ekranu akustycznego, przepustów drogowych, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów, budowa dróg serwisowych, kanalizacji czy wykonanie oświetlenia drogi.

Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu użytkowników drogi krajowej nr 75, której nie zapewniały parametry dotychczasowej drogi wraz z istniejącym mostem.

Inżynierowie Sweco prowadzą obecnie nadzór autorski przy budowie mostu oraz odcinka rozbudowanej drogi krajowej nr 75.

Osoby do kontaktu

Maciej Olejarczyk

Dyrektor BIURA PROJEKTOWEGO | KRAKÓW
brak zdjęcia

Ireneusz Mech

Kierownik Zespołu MOSTOWEGO | KRAKÓW