0 of 0 dla ""

Urban Insight raport: Szybsze pojazdy nie przekładają się na krótszy czas podróży

Pomimo tego, że posiadamy możliwości, aby podróżować szybciej niż 100 lat temu, nasz średni dzienny czas podróży pozostaje niezmienny.

W ciągu ostatnich 200 lat przeszliśmy daleką drogę od chodzenia, poprzez jazdę konną, podróż koleją, aż do prowadzenia pojazdów. Jednak czas, jaki przeznaczamy na codzienne przemieszczanie, nie zmienił się znacząco. Na przestrzeni XX wieku pokonywana przez nas dzienna odległość gwałtownie wzrosła, podczas gdy czas podróży pozostał względnie stały i wynosi około 70-80 minut. Raport Urban Insight pt. Running to stand still – the role of travel time in transport planning, bada czas podróży i jej związek z planowaniem miejskiej przestrzeni oraz życiem w mieście.

Przykładowo dwa miasta oferując swoim mieszkańcom różne środki transportu do wyboru, mogą zapewnić im taki sam czas podróży. Okazuje się, że obszary miejskie oparte na transporcie pieszym lub publicznym mogą zapewnić taki sam czas dotarcia do celu, jak miasta oparte przede wszystkim na transporcie samochodowym. Na przykład Lyon ma stosunkowo duży udział ruchu samochodowego przy niskim udziale transportu publicznego, podczas gdy Zurych kładzie większy nacisk na transport publiczny. Warto podkreślić, że mieszkańcy obu tych miast spędzają podobną ilość czasu na podróżowaniu.

“Zjawisko to – budżet czasu podróży, czyli dzienny, akceptowalny czas przeznaczany na podróż – jest rodzajem uniwersalnego prawa podróżowania, mającego wpływ zarówno na planowanie miejskie, jak i planowanie transportu. Sposób wykorzystania przestrzeni kształtuje transport i na odwrót. Innymi słowy, miasto kształtuje swoich mieszkańców tak samo, jak mieszkańcy kształtują swoje miasto – mówi David Lindelöw, planista transportu w Sweco.

David Lindelöw uważa, że mieszkańców powinno traktować się nie tylko jako użytkowników, ale i współtwórców rozwoju miejskiego.

“Myślę, że musimy łączyć, a czasem nawet zastąpić, tradycyjne planowanie transportu zasadą bliskości i dostępności. Zacieśnianie i budowanie miast bardziej do wewnątrz już od jakiegoś czasu stanowi główny trend w planowaniu. Stawiając na pierwszym miejscu bliskość i dostępność, mieszańcy mogą zaoszczędzić czas, a więcej osób może korzystać z uroków miasta na co dzień, a nie tylko w czasie urlopu – mówi David Lindelöw.

O Urban Insight

Urban Insight to seria raportów napisanych przez ekspertów Sweco. Jest to inicjatywa długofalowa z corocznie zmieniającym się tematem przewodnim. W 2018 roku będzie to mobilność i zrównoważony rozwój transportu w Europie. Eksperci z całej Grupy Sweco dzielą się w nich wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi różnych aspektów rozwoju miast z perspektywy ich mieszkańców.

Raport dostępny jest tutaj: http://www.swecourbaninsight.com/urban-move/running-to-stand-still/

Aby uzyskać więcej informacji o Urban Insight, odwiedź stronę: www.swecourbaninsight.com.

 

Aby uzyskać dodatkowe informacje, prosimy o kontakt:

Johnny Nylund, Head of Press, +46 (0)73 773 5189, johnny.nylund@sweco.se

Therese Gröndahl, Project Manager Urban Insight, +46 (0)104 84 60 19, therese.grondahl@sweco.se

 

Sweco planuje i projektuje dla społeczności oraz miast przyszłości. Efektem naszej pracy są zrównoważone projekty budynków, wydajna infrastruktura, dostęp do elektryczności i czystej wody dla społeczności. Dzięki ok. 14 500 pracownikom w Europie, możemy zaoferować naszym klientom ekspertyzy dopasowane odpowiednio do indywidualnych potrzeb. Rocznie realizujemy zadania w 70 krajach na całym świecie. Sweco jest wiodącym w Europie doradcą w zakresie inżynierii i architektury, ze sprzedażą na poziomie około 16,9 mld koron (1,8 mld EUR). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq w Sztokholmie.