Pierwszy projekt infrastruktury drogowej w Polsce, który powstał w technologii BIM
Projekt Obwodnicy Zatora w BIM
Sweco Polska przygotowało kompleksową dokumentację projektową oraz opracowania towarzyszące dla zadania: „Budowa obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych i sprawowaniem nadzoru autorskiego”, a obecnie pełni nadzór autorski nad jego budową. Jest to pierwszy projekt infrastruktury drogowej w Polsce, który powstaje w technologii BIM (Building Information Modeling).
Projektowana obwodnica stanowić będzie nowy odcinek drogi krajowej nr 28 Zator-Nowy Sącz-Przemyśl-granica państwa i obchodzić będzie miasto od strony zachodniej. Będzie to droga klasy GP o długości około 2,1 km. Powstanie 5 obiektów inżynierskich: 2 wiadukty, most i 2 przepusty. Przebudowane zostaną skrzyżowania oraz istniejące drogi kolidujące z projektowaną obwodnicą, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Wszystko po to, aby usprawnić komunikację, poprawić komfort zarówno mieszkańców, jak i osób przejeżdżających przez Zator. Obecnie ruch tranzytowy biegnie przez centrum miasta, a mieszkańcy skarżą się na uciążliwy hałas i zanieczyszczenie. Aby miasto stało się przyjazne dla zdrowia i dobrego samopoczucia niezbędne jest wybudowanie obwodnicy. Problem narasta szczególnie w sezonie turystycznym, ponieważ w okolicy znajduje się wiele atrakcji i centra rozrywki. Ważnym aspektem projektu jest również ochrona przyrody – powstaną: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające czy zieleń ochronna.
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Planowany termin zakończenia prac to koniec 2027 roku.
Zadanie Sweco Polska
Zadaniem Sweco było opracowanie dokumentacji projektowej z zastosowaniem modeli BIM jako podstawowej informacji do stworzenia dokumentacji projektowej, zastosowanie jednolitego CDE (Common Data Environment) jako repozytorium plików i procedur akceptacji dokumentacji oraz raportów, koordynacja, a także detekcja kolizji w przestrzeni 3D, przygotowanie przedmiarów opartych na modelach BIM, prowadzenie Rad Technicznych, Rad Projektu, posiedzeń ZOPI/KOPI w oparciu o te modele.
W projekcie obwodnicy zastosowano podejście, w którym modele BIM stanowić będą podstawę do koordynacji międzybranżowej, a dokumentacja niezbędna do procedowania administracyjnego zostanie wygenerowana właśnie z nich. Sweco odpowiedzialne było także za uzyskanie decyzji administracyjnych, a także będzie sprawować nadzór autorski nad budową.
Czy technologia BIM będzie przyszłością w branży drogowej w Polsce?
Projekt realizowany przez Sweco Polska dla GDDKiA O. w Krakowie będzie miał ogromne znaczenie dla przyszłości stosowania technologii BIM dla branży drogowej. Dlaczego?
Jest to projekt pilotażowy, którego celem jest sprawdzenie rzeczywistej efektywności stosowania metodologii BIM w warunkach rynku polskiego. Istotne jest wskazanie barier w rozwoju BIM w Polsce, ocena zaawansowania we wdrażaniu tej technologii firm obecnych na rynku krajowym, a także uzyskanie informacji pozwalających opracować długoterminową strategię rozwoju BIM w naszym kraju. Dodatkowo ma on również służyć edukacji i pobudzeniu polskiego rynku budowlanego w zakresie wdrożenia BIM oraz zainicjowaniu procesów cyfryzacji w systemie zamawiania, realizacji i utrzymania obiektów drogowych w Polsce.